Aspek Psikologi Sindrom Kelesuan Kronik

Aspek Psikologi Sindrom Kelesuan Kronik

Dari segi sejarah, Sindrom Keletihan yang Kronik (CFS) telah mempunyai kesukaran mendapat kredibiliti sebagai suatu penyakit yang sebenar dan bukan hanya kes kemurungan yang berlangsung. Semakin ramai doktor akhirnya menerima CFS sebagai penyakit yang sah.

Lebih satu juta orang yang terjejas oleh CFS. CFS tidak terhad kepada mana-mana kaum, kumpulan umur tertentu atau jantina. Walaupun wanita didiagnosis 4 kali lebih daripada lelaki, ia dipercayai bahawa lelaki cenderung untuk tidak mendapatkan rawatan sekerap wanita.

Pesakit CFS cenderung mempunyai masalah mendapatkan rakan-rakan, keluarga dan juga doktor untuk memahami dan menerima penyakit mereka seperti yang sebenar.

Sebab CFS begitu sukar untuk mendiagnosis kerana pada masa ini tidak ada sebab yang diketahui. Kedua-dua teori yang paling diterima daripada punca keadaan ini ialah: 1. Ia adalah satu keadaan psikologi dan 2. Ia adalah satu keadaan fisiologi. Artikel ini bertujuan untuk meneroka aspek psikologi.

Sebab ia begitu sukar untuk mendiagnosis CFS adalah bahawa ia adalah tanda-tanda yang sama dengan yang jenis keadaan lain. Kemurungan, bi-polar gangguan, kebimbangan, skizofrenia, neurasthenia dan penyalahgunaan dadah atau alkohol adalah beberapa gangguan psikologi dengan gejala yang sama.

Rawatan biasa termasuk: ubat-ubatan anti-kerisauan, anti-depressants, terapi tingkah laku kognitif dan senaman ringan (senaman terlalu banyak sebenarnya boleh memburukkan lagi keadaan ini).

Pesakit CFS bersetuju bahawa kumpulan sokongan atau berbual kumpulan adalah kunci untuk mendapat penerimaan daripada orang lain melalui perkara yang sama serta menerima maklumat terkini mengenai pilihan rawatan.

Satu lagi rawatan bermanfaat dengan keputusan yang menjanjikan adalah pernafasan dan terapi relaksasi.

Jika tekanan adalah pencetus CFS anda, saya amat menggalakkan anda untuk mencuba program Tekanan Darah Tinggi saya. Ia adalah semulajadi dan direka untuk mengekalkan tekanan darah anda dalam julat yang normal, tidak kira sama ada atau tidak anda mengalami tekanan darah tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar