Cara Deal Dengan Lymphedema

Cara Deal Dengan Lymphedema

Lymphedema bengkak yang kebanyakannya berlaku di lengan dan kaki anda. Ia adalah disebabkan oleh tersumbat dalam sistem limfa anda yang menghalang cecair limfa di lengan atau kaki anda ke longkang. Cecair terkumpul menyebabkan bengkak. Pada masa ini tidak ada ubat untuk lymphedema, tetapi ia boleh dikawal.

Berikut adalah beberapa tanda-tanda yang lymphedema mungkin termasuk:

- Bengkak di tangan atau kaki anda
- Jangkitan yang berulang di mana lymphedema itu terletak
- Sesak atau tekanan di lengan atau kaki anda
- Sekatan lengan atau gerakan kaki (kerana bengkak)
- Sakit dan sakit di lengan atau kaki anda

Kerana lymphedema tidak boleh diubati, rawatan yang direka untuk mengawal bengkak dan kesakitan.

Senaman ringan adalah tempat permulaan yang lazim dan cadangan untuk memerangi lymphedema. Latihan lembut dan pergerakan yang membolehkan otot anda untuk kontrak boleh membantu mengepam cecair limfa keluar dari kawasan terkumpul.

Terapi A boleh menunjukkan kepada anda bagaimana untuk membalut pembalut di lengan atau kaki anda. Anda akan mahu untuk membalut pembalut yang lebih ketat pada akhir anggota badan yang secara beransur-ansur melonggarkan ia seperti yang anda membalut ke arah bahagian atas. Gaya pembalut lulus boleh meningkatkan sokongan kepada cecair limfa otot dan bantuan pam keluar.

Selain itu, terapi urut juga boleh menjadi alternatif. Anda boleh menerima urutan khas yang direka untuk menggalakkan pergerakan cecair keluar dari lengan atau kaki.

Satu lagi kemungkinan adalah mampatan pneumatik. Rawatan ini memerlukan anda meletakkan lengan pada anggota badan yang terjejas. Lengan ini disambungkan kepada pam yang akan mengembung sebentar-sebentar dan memohon tekanan kepada tangan atau kaki, yang boleh membantu mengurangkan bengkak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar